D. iun. 22nd, 2025

Se implinesc nu mai putin de 28 de ani de la aparitia primei retele de socializare, Six Degrees, lansata în 1997. Cei care accesau Six Degrees puteau sa isi creeze profiluri si sa se conecteze cu prietenii si cunostintele, memebrii familiei. Ideea din spatele retelei era simpla: oricare doua persoane din lume puteau fi conectate prin cel mult sase legaturi. De atunci au aparut multe retele de socializare noi si puternice si conceptul de retea de socializare s-a schimbat radical. Statisticile din spatele retelelor de socializare spun multe despre evolutia lor si despre ce ne-ar putea astepta.

Retelele de socializare nu mai sunt de multa vreme doar un loc unde discutam cu prieteni, rude si cand si cand mai scriem ceva, mai postam ceva. Ele au devenit in ultimii ani si vector de manipulare, modalitate de promovare, de crestere a vizibilitatii brandurilor, instrumente de marketing, platforme complexe cu functii avansate pentru toate tipurile de utilizatori profesionisti sau amatori.

E suficient sa ne uitam doar la cateva statistici interesante pentru a ne da seama in ce moment ne aflam si cum au evoluat retelele de socializare:

6 miliarde de utilizatori de social media pana in 2027. In 2022 aveam 4.59 miliarde de utilizatori activi de social media. In doar doi ani s-ar putea ajunge la 6 miliarde si s-ar putea depasi, dubla numarul de utilizatori pe masura ce popularitatea retetelelor de socializare e tot mai mare. Dispozitivele mobile in numar tot mai mare si diversitatea de retele de socializare ajuta la cresterea numarului de utilizatori. Asia de Est domina la capitolul penetrare a retelelor de socializare daca ne referim la dispozitive mobile. Dar nici Americile si Europa de Nord nu sunt prea departe si vin tare din urma cu un numar foarte mare de utilizatori care prefera sa foloseasc variante mobile si aplicatii dedicate telefoanelor smart.

6.7 retetele diferite accesate intr-o luna. E o cifra uriasa daca ne gandim ca alocam din ce in ce mai mult timp retelelor de socializare. Un utilizator ajunge sa stea 2 ore si 27 de minute pe zi, in medie, cumulat, pe toate. Fiecare aduce un avantaj major pentru anumite categorii de profesionisti si de public. La recrutare se foloseste mult LinkedIn, Instagram e bun pentru comert, Facebook e excelent pentru vizibilitatea brandurilor si imbunatatirea lor. Deci reteaua de socializare influenteaza mult si vanzarile, astfel ca oamenii din marketing trebuie sa fie foarte atenti la ce platforme selecteaza. Cu cat mai multe conturi pe retele de socializare diferite, cu atat vei avea si mai mult clienti si potentiali clienti, public tinta mai mare si mai usor de ales.

TikTok domina la capitolul crestere rapida a bazei de utilizatori. Cu toate problemele pe care le are in America si in alte tari si interzicerile frecvente din motive de securitate a datelor, TikTok domina in continuare universul social media, avand aproximativ 1.6 miliarde de utilizatori activi si cifrele se schimba rapid. Din 2020 in 2022 doar numarul celor care foloseau aplicatia chinezeasca a crescut enorm, ajungandu-se la cifra avansata anterior intr-o perioada scurta spre deosebire de Facebook sau Instagram, care s-au chinuit pana sa obtina miliardele pe care TikTok le-a obtinut cat ai clipi.

La nivel global am avut o crestere de 3% intr-un singur an. Doar din 2022 in 2023, numarul de utilizatori de social media a crescut pana spre 4.72 miliarde, adaugandu-se 137 milioane utilizatori noi-acum se indreapta spre 5 miliarde cu pasi repezi. Desi numarul celor care acceseaza retelele de socializare a crescut, timpul petrecut pe retele a scazut. Orele mai putine petrecute sunt un semn bun pentru sanatatea noastra, dar un semn rau pentru branduri si oamenii din marketing, pentru retelele de socializare. Cresterea rapida din ultimii ani a numarului de utilizatori pare sa nu mai fie sustinuta si de timpul petrecut pe retele de socializare, ceea ce ar insemna ca in cativa ani orele se vor transforma in minute sau cei care detin retelele de socializare trebuie sa regandeasca strategia ca sa atraga mai mult si sa retina in fata ecranelor cat mai mult timp orice utilizator.

Pana in 2027 peste 85.31 miliarde de dolari americani vor veni dinspre reclamele de pe mobil in urma accesarii retelelor de socializare. Cea mai mare parte din acest buget va fi alocata pentru crearea si afisarea de reclame pe platforme si aplicatii mobile. Reclamele pe retelele de socializare accesate de pe dispozitive mobile vor fi tot mai importante si vor atrage un numar tot mai mare de publicitari si de branduri in anii ce vor urma. Vom observa si o schimbare de paradigma in domeniul social media marketing, oamenii din marketing vor prioritiza tot mai mult reclamele de pe dispozitive portabile in detrimentul celor de pe canalele clasice, banii alocati fiind oricum in crestere daca ne uitam pe bugetele de marketing globale.

23.5 ore pe luna, in medie, atat timp alocam TikTok. TikTok a deventi rapid o platforma atractiva pentru branduri. Are foarte multi utilizatori, se petrec ore intregi pe TikTok, deci orice afacere care se va dezvolta si pe aceasta retea de socializare va castiga pe partea de marketing. Dar TikTok nu e la fel de usor de gestionat si de folosit precum restul aplicatiilor de social media. Ca utilizator simplu sau profesionist din domeniul marketingului e nevoie de ceva analiza, atentie la statistici, de rabdare ca sa ai o crestere organica si sa poti obtine ceea ce vrei de la platforma chinezeasca. Faptul ca avem, in medie, 23.5 ore pe luna petrecute doar pe TikTok spune multe despre potentialul platformei si despre modul in care utilizatorul modern intelege social media. Nu mai are rabdare sa urmareasca clipuri lungi, vrea continut livrat rapid si eficient, vrea sa inteleaga tot ce vede fara prea mare efort si sa se distreze, sa poate vedea ce doreste, mereu, in timpul petrecut pe reteaua de socializare chinezeasca.

Superlativele retelelor de socializare. Toate lumea a auzit de Facebook si poate multi dintre cei care citesc acest articol il si folosesc. Dar care e cea mai populara pagina de Facebook? Este insasi pagina de Facebook, cu aproape 200 de milioane de urmaritori.

De la Facebook trecem la Twitter, actualul X, care a avut prima postare sau „tweet” pe 21 martie 2006. Jack Dorsey, cofondator Twitter, a postat prima data, mesajul fiind „Just setting up my twttr”. De atunci au aparut pe reteaua de socializare peste 500 milioane de postari.

Ramanem in „curtea” Facebook si ne indreptam atentia spre Instagram, unde gasim cea mai apreciata postare. Apartine lui Lionel Messi, cand a celebrat victoria de la FIFA World Cup 2022 alaturi de Argentina-postarea a primit 75 milioane Like-uri. Recordul a fost doborat, fotografia precedenta care avea multe Like-uri apartinea… unui ou.

By Mimo